MONOGRÀFIC NOVA CANÇÓ
ANYS 80 I 90
Trencant la mordassa
PER LLUÍS MARRASÉ I MELER
Periodista, compositor i activista cultural.
Cofundador, cap de premsa, secretari general i president de l'Associació de Cantants i Intèrprets Professionals en Llengua Catalana (ACIC) entre els anys 1988 i 2006
Als anys vuitanta i noranta la presència de cançons en català a la ràdio, la televisió o en viu és insignificant. De la inqüestionable anomalia, que em consta que mai no ha estat analitzada, emana part de la següent convicció.
Retrocedim uns pocs anys fins a la dècada dels setanta, cim de la cançó compromesa, terme que prefereixo al de “cançó protesta”. Qui no recorda la influència i la funció catalitzadora d'aquells cantautors sobre les masses, tot recollint el clam del poble contra la dictadura, per la recuperació de la democràcia i la justícia social? Són les veus, les cançons, el reclam que congrega masses al voltant dels mítings de diferents opcions polítiques, formacions que aspiren a representar la voluntat del poble encapçalades per líders en aquell temps desconeguts.
Quan la “modèlica” Transició espanyola postfranquista dona el resultat previst i les urnes restableixen la democràcia, s'arracona la banda sonora que l'ha acompanyat. La nova política, que ha utilitzat per als seus objectius tant la credibilitat com les cançons o himnes dels trobadors del segle xx, ara en tem l'esperit contestatari i la força. Conscient de la seva enorme influència, decideix excloure'ls dels sectors públics. Així evita ser qüestionada davant la ciutadania i no posa en perill la fràgil democràcia que representa. Sí, una conxorxa política és la que ofega la veu crítica dels cantautors.
La indigna maniobra, exemplarment “democràtica”, afecta igualment cantautors d'arreu de l'Estat espanyol. I s'estén també a la resta de la cultura compromesa, representada per poetes, escriptors i dramaturgs.
A Catalunya, per justificar la sobtada desaparició dels nostres artistes dels mitjans i els escenaris públics, s'argüeix, sense aportar cap prova al respecte, que no hi ha suficient música de qualitat en català i que quan aquesta s'emet baixen les audiències.
També s'afirma que els artistes han passat de moda, que la gent s'ha cansat dels seus romanços. Un dels grans emblemes de la Nova Cançó, Lluís Llach, desmenteix “el relat”. Protagonitza un concert tan multitudinari com revelador. El 6 de juliol de l'any 1985 més de cent mil persones omplen a vessar el Camp Nou per retrobar-se amb el cantautor.
Creació de l’ACIC
Dos anys després, el 1987, davant la continuada discriminació, promovem l'Associació de Cantants i Intèrprets Professionals en Llengua Catalana (ACIC). Constituïda oficialment el 1988, el seu objectiu és aplegar els cantants i grups de tota l'àrea lingüística catalana, defensar-ne els drets i denunciar la marginació a què un govern “nacionalista” sotmet la parla que tant diu protegir.
Cap dels responsables de la televisió i la ràdio públiques de la Generalitat no és capaç de justificar ni esmenar l'incompliment de la Llei de creació de la CCRTV, que les obliga a “la promoció i defensa de la cultura catalana”. No ens deixen cap altra sortida que un seguit d'accions bel·ligerants culminades amb la que aconsegueix trencar la mordassa: la tancada.
Els dies 29, 30 i 31 de maig de 1989, setze membres de l’ACIC ocupem el Departament de Cultura. Instal·lats a prop del despatx del conseller, ell mateix tracta de dissuadir-nos i ens amenaça amb mesures que “no passen pel diàleg” si no ens retirem d’immediat.
A la foto principal d'aquesta pàgina apareixen els protagonistes de la tancada. Primera fila: Josep Tero, Josep Tomàs “Panxito”, Maria Cinta, Marina Rossell i Rosa Zaragoza. Segona fila: Lluís Llach, Lluís Marrasé, Maria del Mar Bonet, Hèctor Vila, Miquel Àngel Tena, Maria Josep Vilaroya, Jordi Guardans, Raimon, Joan Soler Boronat, Joan Amèric i Jaume Escala.
Encara que els mossos d'esquadra ens envolten i aïllen de l'exterior, per les ràdios de piles sabem que el ressò mediàtic és notable. És el pretès torpede a la línia de flotació d'un govern teòricament «nacionalista», que el deixa en evidència davant el seu electorat.
Tres dies després marxem amb la promesa, per part d'un executiu obligat a reaccionar, d'iniciar converses per establir mesures favorables a la presència de la música en català. L'acord que després es materialitza entre l'ACIC, el Departament de Cultura i la CCRTV recull un seguit de compromisos essencials.
Entre ells, la creació d’un estament de promoció de la música en viu, la d’un auditori i d’un circuit de música, la producció de videoclips, l’increment de cançons a la ràdio i televisió públiques, la realització de programes especialitzats... També l’impuls d’un magazine musical dedicat a la promoció de nous valors i d’un altre dedicat als cantautors. Cal destacar la posada en marxa, quatre mesos després de la tancada, del Mercat de Música Viva de Vic. I només tres mesos més tard la de Ressons, que, a banda d’organitzar un circuit de música (primer al Teatre Regina i després a L’Espai), presenta grans figures del panorama català al Palau Sant Jordi. Amb tot, globalment, segueix la discriminació dels cantautors respecte a altres gèneres.
El ressò de la tancada porta l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat a posar-se a la nostra disposició. Plegats, ideem el festival Altaveu, que recupera per a la seva primera edició un dels grans proscrits de la Cançó, l'enyorat Ovidi Montllor.
NOVA CANÇÓ: ELS ANYS 80
Per Omar Jurado
La dècada dels 80 va ser una època dura per al moviment de la Nova Cançó i en general per a la cançó d'autor. Des de les institucions es va incentivar una música i una cultura que convidés a superar els anys anteriors, que s'associaven a la cançó protesta i la lluita contra la repressió. Malgrat això, els grans noms dels 60 i 70 van continuar en actiu i van aparèixer nous valors com Albert Plà, Enric Hernàez, Joan Amèric, Hèctor Vila o Miquel Pujadó, alguns d’ellos actualment ja clàssics.
El govern de CiU, qüestionat, adapta gran part d'aquells acords al model madrileny (movida i Radio 3), que potencia el rock i el pop, amb un discurs a priori menys «perillós» per als seus interessos.
Per deixar clar el suport a la música en català, el 1991 el Departament de Cultura, a través de Ressons i TV3, desplega una maquinària tan inèdita com majúscula: promou i organitza el memorable i històric concert del Palau Sant Jordi, punta de llança del nou rock autòcton
La desatenció de la Generalitat i d'una bona part d'ajuntaments catalans i l'imperant supremacisme musical anglosaxó fan que la generació de cantautors sorgida a cavall dels anys vuitanta i noranta en surti greument perjudicada.
Però la llavor plantada per l'ACIC, conreada a l'inici per una trentena de cantants i que arriba a aglutinar més de 220 associats, segueix fent més tolerable la llarga travessa pel desert de la cançó d'autor i d'altres gèneres fins més enllà del 2006, any de la nostra dissolució.
Impulsem una campanya que recull 86.000 signatures d'adhesió, entre les quals també n'hi ha nombroses de foranes, com les de Georges Moustaki, Jack Lang, Joaquín Sabina, Peter Gabriel o Silvio Rodríguez.
Des del Parlament de Catalunya defensem l'emissió d'un 25 % de música d'expressió catalana. Encara que no resulta senzill, finalment la iniciativa s'aprova i s'incorpora a la Llei de política lingüística de 1998, encara vigent.
Seria extens detallar les activitats que hem generat des de l'ACIC en l'àmbit del foment de la cançó d'autor, la música en català i la solidaritat. No puc deixar d'esmentar el reconeixement que la Generalitat de Catalunya ens va fer el 2005 “per haver contribuït decisivament a la promoció i difusió de la música cantada en català i la progressiva recuperació de la seva presència als entorns musical, cultural i mediàtic”.
Els guanys obtinguts en aquest llarg i apassionant trajecte no haurien estat possibles sense la generositat, l'empatia, el talent i el compromís dels artesans de la paraula i la música. Els que demostren que la música i determinades cançons transcendeixen l'evasió i el simple entreteniment. Els que amb continguts socials, polítics, mediambientals, filosòfics o amorosos recullen i expressen els sentiments i els anhels de la col·lectivitat. I ho fan amb un esperit crític que quan cal sap revoltar-se contra les tiranies, les injustícies i les discriminacions i dona veu a la gent bona i igualment compromesa, aquella que respecta les diferències, que mai no renuncia a res i que s'ofereix per fer de la convivència un espai de pau, solidaritat, humanisme i amor.
L'ORIGEN DE BARNASANTS
Per Pere Camps
Pere Camps, director i creador del Festival BarnaSants, ens explica en aquest vídeo l'origen del veterà festival de cançó d'autor. Camps recorda com tot va començar en el mític bar madrileny Elígeme envoltat d'amics de la professió com José Antonio Labordeta, Luis Pastor, Javier Krahe i Jaume Sisa "disfressat" de Ricardo Solfa. La xerrada va derivar cap a la mala salut de la cançó en aquell moment i la manera d'ajudar a impulsar el gènere.
Fotografia
Arxiu de Lluís Marrasé i Meler
Vídeo
Edició: Carlos Muñoz + Baliente